Het grootste deel van het borduurwerk zit boven haar hoofd. In Japans borduren kun je een foundation leggen, dan borduur je in de inslagrichting het vlak vol met lange draden. Daarover heen borduur je dan de plooi lijnen. Ik denk dat dat er erg stijf uit zal zien.
Ik wil graag de richting van de stof en de plooien in aangeven en daarmee beweging in de stof brengen. Mijn idee is dat ik dat met random long and short stitch kan doen. Met die techniek kan ik kleine kleurwisselingen maken en ook makkelijker faden naar de rand toe.
Op papier heb ik met lijnen aangegeven welke richting ik op wil borduren. Op de hoofdlijn begin ik wat dikker, met 2 flat, dan kan ik later niet alleen steken weglaten, maar ook dunner verder als de ruimte smaller wordt.
Ik gebruik bovenop de kap meer wit om een hooglicht te krijgen. Daar valt het meeste licht op. Het verschil in kleuren is maar klein, op de foto zie je het nauwelijks. Bovendien speelt de richting waarin ik borduur een grote rol met hoe de kleur gezien wordt.
De richting aan de andere kant van de plooi is heel anders. Ik heb hier een donkerder kleur genomen, maar door de lichtinval lijkt het lichter. Als ze rechtop staat klopt het wel.
0 reacties